14. august 2012

Begrebet sundhed og sundhedsmål

Maria har meget inspirerende skrevet om efterårets sundhedsmål og det fik mig til at tænke over HVAD er sundhed egentlig ?
Er sundhed at "ase afsted til fitness, at købe ind efter nøglehullet, at forsage al konventionel mad, at faste eller kun spise vegansk ?
Ikke for mig !! - jeg tænker nok mere i helheder, i modeller der skal fungere for den ENKELTE -hvor man kan mærke at det er rigtigt for ens krop og sjæl - man hviler i sin hverdag.

Kostmæssige mål
Jeg har fået styr på min "leaky gut" - så jeg kan tilllade mig at være lidt mere laissez faire med gryn og stivelse.
Det betyder ikke at jeg spiser det dagligt, men mere at jeg ikke føler skyld når jeg en gang i mellem bager noget eller spiser i byen.
Det har betydet at "den der skyld på skyld" følelse er forsvundet
 - og at jeg faktisk "synder" MINDRE end før.
Jeg har fået tæmmet sukkermonsteret - og kan vælge aktivt fra og til :)
Det har været godt i sommer, hvor jeg nogen gange har spist mindre low carb end planlagt... af økonomiske grunde mere end lyst.
Jeg satser på at kunne fortsætte den gode balance - vil dog gerne ha en smule mere variation i kosten....og færre hovsa -underskuds måltider.
Mindre snacks... behøver ikke at nævne hvorfor ;)
Når det køler lidt af, kunne jeg også tænke mig at ha en fast suppedag, da det er sundt, billigt og hurtigt.

Motion
Både af hensyn til mentalt stress, min krop og hundens velbefinden så skal jeg prioritere de længere ture op igen.
Mindst hver 2 dage skal der findes tid til mindst 1 times ture.
NÅR jeg får et job, har jeg besluttet at slæbe både min mor og datter med i vores lokale meget afslappede motionscenter. Dels er det nemmere når man har en aftale, dels trænger min mor til motion og styrketræning.
Jeg savner at få løftet lidt vægte og "roet en tur".

Søvn og sind
Efter sommerens mange skærmydsler med dårlig søvn, har jeg lært på den hårde måde at jeg skal værne om god søvnhygiegne. Det mest effektive er at nedsætte stimulancer fra pc(tv har vi ikke) om aftenen.
De dage jeg ikke bruger pc efter spisetid/sidst på aftenen, sover jeg markant bedre.
Det har været en hård nød at sluge :( da jeg altid har nydt at bruge et par timer på surfing og læsning af blogs mv om aftenen
Jeg er ved at finde en løsning på, hvornår det er hensigstmæssigt for mig at surfe - lige pt er det mest 1 times tid formiddag og lidt hen på eftermiddagen.
Når jeg bruger tiden efter spisning på let havearbejde, kreative ting, gåture- varmt bad
- læsning af bog mv - så falder jeg i søvn uden problemer,  selv uden kamillete eller baldrianpiller.
Jeg har sådan et program F.lux på som nedsætter det blå lys fra skærmen men alligevel bliver jeg for stimuleret af det.
I det hele taget skal jeg prøve at leve mere i nuet- ikke være på vej til næste opgave- føle efter og bare være mig.
Jeg skal også ha læst Thomas MIltons 2 bøger om Stress og Trivsel færdige - jeg har måtte gå til og fra dem- dels fordi min hjerne allerede var på vej videre - dels fordi der var alt for meget jeg genkendte :(

I dag er det min sidste dag i 30erne og jeg føler mig glad og afslappet- afklaret med mig selv og mit liv.
Jeg har i dag søgt et job jeg rigtig gerne vil ha, vasket op og vil bruge resten af dagen på at smutte ned og købe ind til hjemmelavet wienerbrød (med spelt og smør naturligvis) til min fødselsdag i morgen.
En tur til skoven på cykel og et hurtig dyp i havet.
Et koldt glas rosévin selvom det er tirsdag ;)
og forhåbentlig tidlig i seng .








5 kommentarer:

Maria sagde ...

Det lyder godt Henriette - og hvor flot, at du har fundet ud af det med søvnen!

Tillykke med imorgen, jeg håber du bliver forkælet hele dagen!

frk. sveske sagde ...

Stort tillykke med dagen, Henriette.
Det hjemmelavede wienerbrød af de bedste råvarer lyder virkelig som en god om gang selvforkælelse.
Nyd dagen!
KH
- frk. sveske

Jane sagde ...

Dejligt indlæg og gode mål og tanker. Håber, du nyder din sidste dag i 30'erne ;-) well, age is just a number...!

Henriette sagde ...

Tak de damer :)
Frk Svedske jeg skal nok lade være med at poste fotos:)
De smagte fantastiske- og det var så en opskrift jeg ikke skulle ha lært ;)

Det føles faktisk helt fint at være 40 :)

Jane sagde ...

Damn it! Og jeg fik ikke ønsket tillykke på dagen. Jeg er en klovn til sådan noget. Stort tillykke!