7. november 2011

Ny Nordisk Hverdagsmad

Mens jeg ligger her og venter på at min kolde lungebetændelse :( går over har jeg god til at at læse nyheder- en af de store nyheder ramte i weekenden.
Nordisk mad giver større vægt tab end dansk normal kost !!!
Det er jo så bare ikke specielt overrraskende ;) når man sammenligner kosten;
Ny Nordisk Hverdagsmad
Ny Nordisk Hverdagsmad er udviklet under OPUS under ledelse af den gastronomiske iværksætter Claus Meyer. Kendetegnende for maden er, at den bygger på råvarer med en klar nordisk identitet, er enkel i sit udtryk, sæsonnær, og med et element af fornyelse. Desuden indeholder den mere frugt og grønt, end danskerne gennemsnitligt spiser, flere fuldkorn, og er overvejende økologisk.
Gennemsnitlig dansk mad
Gennemsnitlig dansk mad er en betegnelse for den mad, der typisk er at finde på de danske middagsborde og i madpakken. Det kan for eksempel være frikadeller, pizza og spaghetti med kødsovs. Råvarerne er typisk mejeriprodukter, brød, kartofler, ris, pasta, kød og grøntsager som agurk og tomat.Kilde
Når man erstatter hvidt franskbrød, pasta og ris med grove rodfrugter og kål vil man få en helt anden påvirkning af blodsukkeret- det er der jo intet nyt i.

Min egen erfaring er også at en kost med en god varieret mængde af årstidernes grønt gør en mere tilfreds en en gang pasta med kødsovs. Så er det rygende lige gyldigt om vi taler om fuldkorn -fedt fattigt etc.
Hvad er ny nordisk hverdagsmad så ?
( alle tal fra Samvirke)
Mine komentarer med rødt
Vi skal spise lidt mere æg end i dag
Ny nordisk hverdagsmad: 26 g/dag
Det spiser vi i dag: 16 g/dag
Altså ca et halvt æg pr dag- det lyder meget lavet -ikke mindst efter man har meldt ud at de fleste uden problemer kan spise mindst 7 æg pr uge -og jeg selv trives med ca 2 om dagen. Æg er billig og sundt protein.
Bælgfrugter som tørrede flækærter, hestebønner og friske ærter giver grønne proteiner
Ny nordisk hverdagsmad: 30 g/dag
Det spiser vi i dag: 7 g/dag
Så længe man lærer danskerne at sætte bælgfrugterne i blød er det fint nok ( særlige forhold for overvægtige og syge)
Danske æbler kan vi spise året rundt. I sæson er frugtkurven desuden fyldt med pærer, blommer og masser af bær
Ny nordisk hverdagsmad: 300 g/dag
Det spiser vi i dag: 247 g/dag
Vel næppe brug for at opfordre til mere frugt - især frugtjuice og smoothies er ganske populære ude i det danske caffelatte land. Igen særlige forhold for overvægtige etc
Løg, græskar, agurk og salat – vi kan roligt gå amok i grøntafdelingen!
Ny nordisk hverdagsmad: 191 g/dag
Det spiser vi i dag: 119 g/dag
Spiser danskerne virkelig ikke mere- her tror jeg at jeg spiser 200-400 gram uden rodfrugter og kål.
Sild, makrel, rødspætte og skrubbe. Spis mere fisk og helst af den lokale slags.
Server eventuelt med havets grøntsag, tang (5g/dag)
Ny nordisk hverdagsmad: 43 g/dag
Det spiser vi i dag: 18 g/dag
Igen fokuser endelig på fisk uden miljøgifte... altså kvalitet ... jeg er personlig dårlig til at spise fisk mest pga manglende friskhed og pris.Vi skal spise godt med fuldkorn og specielt fra havre, byg og rug
Ny nordisk hverdagsmad: 75 g/dag
Det spiser vi i dag: 36 g/dag
Tjah bum -jeg har det fint med at få sat franskbrødet/hvedebrødet i skammekrogen
-men for mig personligt ville 75 gram fuldkorn om dagen give overvægt, ondt i maven og svamp....Igen særlige forhold for overvægtige

Bagte, kolde eller moste. Vi skal spise flere af de sunde, billige kartofler
Ny nordisk hverdagsmad: 140 g/dag
Det spiser vi i dag: 94 g/dag
Kartofler er lysår bedre end ris og pasta og jeg fatter slet ikke at de er så lidt brugt blandt alm danskere. Jeg spiser lidt kartofler i perioder -synes ikke de påvirker mit blodsukker så meget og især om vinteren har jeg brug for dem... men igen særlige forhold for overvægtige....
Vi skal spise mindre kød, men af højere kvalitet. Samtidig skal vi spise mere vildt og indmad
Ny nordisk hverdagsmad: 85-100 g/dag
Det spiser vi i dag: 138 g/dag
Positivt hvis kødtypen kunne blive mere varieret og ja indmad er supersundt og godt( hvis man kan lide det -jeg kan desværre ikke) Jeg stiller mig tvivlende om 85-100gram kød er nok pr dag især hvis man er fysisk aktiv eller ikke spiser fisk.
Jeg spiser ikke selv enorme mængder kød.
Jeg spiser vel kød 4-5 gange om aftenen ( ca 125-150 gram pr gang ) samt til frokost ( 50-75 gram)
Da jeg kun spiser lidt fisk og spiser æg til morgen ville jeg godt nok ha svært ved at holde mig mæt på 85 gram kød om dagen ...

Spidskål, rødkål, savojkål, rosenkål, hvidkål, broccoli og blomkål – vi skal spise kål hele året rundt
Ny nordisk hverdagsmad: 29 g/dag
Det spiser vi i dag: 9 g/dag
Der er jeg med ;) Jeg spiser kål ofte -nok langt mere end 29 gram om dagen ;)Gå efter de lette mejeriprodukter som skyr og minimælk
Ny nordisk hverdagsmad: 500 g/dag
Det spiser vi i dag: 495 g/dag
Politisk korrekt bullshit Fede mælkeprodukter er ikke et problem og jeg vil stille mig tvivlende om det er sundt at drikke 500 ml skummetmælk hver dag. Hvis NNM anbefalende lokale oste og rå mælk -godt smør af køer på græs etc så var det mere relevant.
Nødder, kastanjer og hasselnødder giver sprødhed, smag og sunde fedtsyrer
Ny nordisk hverdagsmad: 30 g/dag
Det spiser vi i dag: 1 g/dag
Nødder er overset mad i Danmark Jeg foretrækker dog macadamianødder som er meget lidt nordiske ;) Læs mere om nødder her
Persille, dild, purløg og jernurt. Spis masser af krydderurter, de giver smag
Ny nordisk hverdagsmad: Mest muligt
Det spiser vi i dag: 0,01 g/dag
Fint nok
Knoldselleri, gulerødder, jordskokker, pastinakker og persillerod
Ny nordisk hverdagsmad: 150 g/dag
Det spiser vi i dag: 32 g/dag
Jeg er vild med rodfrugter - men igen særlige forhold for overvægtige og syge.
Efterårets svampe er det vilde krydderi. Forår og sommer kan vi høste skvalderkål og ramsløg
Ny nordisk hverdagsmad: 5 g/dag
Det spiser vi i dag: 0 g/dag
Jeg er selv fortaler for at vi skal samle meget mere vild mad.

Der er rigtig mange gode delpunkter i NNM
- men de kan bare ikke bruges hvis du er overvægtigt, har diabetes eller pcos. 
En kost med masser gryn, bælgfrugter, rodfrugter,kartofler og frugt er bare ikke særlig smart i de tilfælde. De vil simplethen påvirke dit blodsukker for meget. Hvis du derimod er normalvægtig uden insulinresistens så er det klart en forbedring i forhold til en dansk ensidig sød stivelsesholdig normalkost.
Jeg er ikke overrasket over at folk har tabt sig mere på NNM end på en normal dansk kost for rodfrugter og kål er trods alt bedre, både kalorie og kulhydratmæssigt.
Men der findes desværre masser af slanke piger der spiser masser af havregryn, grove pastaer etc og samtidigt ikke kan blive gravide pga pcos, har allergier, ondt i maven og svamp.
Så at ophøje NNMsom guldægget der skal redde Norden fra fedme epidemi er nok at tage munden for fuld :(




2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ja, jeg fatter heller ikke rigtig hvad der er så specielt nordisk ved minimælk....

Jeg sad og læste artiklen i Samvirke, og mange af ideerne er ret gode, men den der med minimælken hopper jeg ikke på, og jeg gider heller ikke æde så meget fuldkorn (eller korn i det hele taget). Korn = weekendmad her i huset.

Til gengæld er det dejligt med mere kål og lokale fisk i stedet for klamme pangasius!

Henriette sagde ...

Rart at vide at jeg ikke er den eneste der bed mærke i det.
Min mor som ikke er speciel real food agtig - sagde - hvorfor foreslår de ikke at man vælger gode oste for små fabrikanter - gode yoghurter uden sukker osv...