29. oktober 2011

Lørdag i køkkenet og lidt tanker om smør i kosten.

Den massive tåge for 3 dag i træk, gav mig ikke specielt meget lyst til at gå i haven i dag. Så efter indkøbet om formiddagen og avislæsning med omelet til, gik jeg i gang med at lave lækkerier.

Chokolade/kokoskugler fra Birgitta Höglund - mælke, sukker og glutenfri.
Jeg undgik kardemommen og tilsatte lidt sukrin. Dejlige lidt a la de kokostoppe man kan få i Netto, med klam margarine i.

Så måtte jeg prøve jordnøddefudge fra Madbanditten
Smager godt hvis man er vild med peanutbutter- jeg tror nu at jeg heller ville ha dem med en anden nøddesmør. Jeg synes de mangler lidt den runde smag som f eks muscovado sukker giver. Så næste gang erstatter jeg 1 spsk af sukrin med det- jeg ved godt at så er de ikke så LC-men det er til at leve med ;)

Aftensmaden okse med rødvin og rodfrugter var stærkt inspireret af Stenalderkost
Jeg havde ingen bøffer -men en roastbeef i fryseren og det blev også godt.
Jeg var også så neolitisk at jeg piskede lidt smør i rødvinssovsen.

Jeg synes i virkeligheden at smørmanglen i palæokost er omdiskuteret.
De fleste palæofolk bruger masser af olivenolie og kokosolier -ingen af delene er særlig palæolitiske ;) og smør er kun et problem for meget allergiske kaseinallergikere.
Olivenolie er neolitisk og kokosolien endnu yngre, omkring 4000 år gammel. 
Ingen af olierne er brugt meget her i Norden historisk set. Smør er også neolitisk
Nogenlunde samtidig med at man begyndte at plukke oliven begyndte man at holde får og geder i Mesopotamien og der blev smør et af de produkter der hurtigt blev fremstillet af mælken - for alm mælk holder ikke særlig godt i varmen. Nogle tusinde år senere, blev smør fra køer en del af kosten. I middelhavsområdet blev smør aldrig et vigtigt fedtstof, nok fordi det trods alt holder bedre i et mere kølig klima - men man satte bestemt pris på det. Plinius den Ældre kaldte smør for "The most delicate of food among barbarous nations" 
I Skandinavien - særligt Danmark opstod der ganske tidligt, omkring 1100 og frem, en regulær smørhandel. Så argumentet mod smør og for olievnolie/kokosolie er lidt hysterisk.

Desserten blev panna cotta med græsk yoghurt og granatæble.
Grundopskriften er her, den blev tvistet så jeg kun brugte 1,5 dl piskefløde 
og piskede 1 dl græsk 10 % / drænet yoghurt i da den var kølet lidt af. 
Serveret med granatæble sirup;
1/2 granatæble som saft - kogt ind med lidt sukrin eller sukker
og resten af granatæble " frøene" fordelt.
Smuk mad en grå aften.




4 kommentarer:

Jane sagde ...

Øj, de kakaokugler skal jeg da prøve!

Henriette sagde ...

Farligt med alle de lækkerier der er rundt omkring ;)

Hannah sagde ...

Jeg EEEEEEELsker panna cotta - og med yoghurt MUMS:)

Henriette sagde ...

Ja yoghurten gør det absolut ikke dårligere ;)