18. september 2011

Weekend med hamstring

Jeg tror bestemt at mine lokale butikker, tror jeg er helt åndsvag med det der er i min indkøbskurv her på det sidste;
smør, smør, smør, reven øko cheddar, bacon, pølser, oliven olie og kokosolie 
-alt undtagen olierne ryger i fryseren i små pakker.
Så har vi da afgiftfrit fedt til den første tid.
Ellers bliver der plukket blåbær, hindbær, æbler og pærer i haven. Hindbær og blåbær fryses eller spises NU. Æbler og pære lægges i kasser.
Jeg har fået lov til at plukke hos naboen - han er en håndværker og gider ikke frugt ;)
så da jeg ikke har jordens bedste æblehøst er det dejligt at få fyldt lagrene op.
Prøv bare at se hvor meget frugt der ikke plukkes i dine naboers haver. Mange vil faktisk gerne dele ;) = gratis og økologisk frugt.
Senere skal jeg ned og plukke kræger i et af de vilde hegn.

Prunus domestica subsp insititia.jpg

Kræger er en slags halvvilde blommer. De vokser i levende hegn, i sær i de milde egne på tør og kalkholdig jord. De smager ret intens og let bittert og er virkelig fremragende både som gele og syltet. Da min datter blev konfirmeret fik vi kræge gele til ost det var virkelig godt. 
Syltning har jeg ikke formået at gøre LCHF - der skal simpelthen sukker, sirup eller honning til at konservere og give konsistens. For mig handler det om at nyde den lille pt man spiser og da f eks kræger er ret koncentreret i smagen så er det nok med en lille skefuld.
Så selv om min økonomi snart kræver en saltvandsinsprøjtning efter 1 måneds feriepenge og snart 2 måneder på dagpenge) så er der samlet ind til vinteren ;) og det føles godt og trygt.

2 kommentarer:

Jane sagde ...

Du har ret. Både med hamstringen og frugterne i nabohaverne. Herude i vores villekvarter er folk faktisk gode til at stille overskydende frugt ud til vejen til de forbipasserende. Så vi forsyner os også tit på vej hjem fra børnehave :)

Henriette sagde ...

Ja det er skønt ikke :)
Jeg regner med at vi måske skal laver noget cider-af all de æbler vi kan hamstrer for hernede kan vi KUN få slik sød sodavands cider ikke ordentlig cider. :(