15. september 2011

Skæbnedag ;)

Nej jeg taler ikke om dagen i dag 
- hvor man godt nok kan græmmes over at det er totalt ligegyldigt hvem der vinder
når vi taler om fedtafgift....
Næh 1. oktober er skæbnedagen mht fedtafgiften.

  • En pakke smør stiger med 2,60 kroner
  • en liter olivenolie vil også stige med 2,60 kroner, 
  • flødehavartien med 2 kroner 
  • og et kilo hakket oksekød vil stige med 1,40 kroner


For ikke at tale om kokosolien eller piskefløden som også rammes af afgiften på 16 kr pr kg mættet fedt.


Hvad gør man så  ???
Jo man køber stort ind den næste tid.
Der er flere grunde til at det er godt at smide 10-20 pakker smør i fryseren NU
Dels er der en del udsalg (f eks på øko i Brugsen denne uge)
Smørret er sundere om sommeren/efteråret - da køerne har gået på græs.
Endelig så kan afgifterne godt mærkes i en LCHF husholdning som min.


Smør kan fryses i 3 måneder- så overvej hvor meget I bruger indtil Nytår.
Fed ost (+45) kan godt fryses men det er klart bedst som revet ost. 3-4 måneder.
Fløde gider jeg næppe fryse - men det kan man godt - 3 måneder  
Pølser og bacon kan holde ca 2-3 måneder,
Hakket oksekød 4- 6 måneder alt efter hvor fedt.
Alm oksekød 10 måneder.
Svinekød 6 måneder
Kylling og den slags 8-10 måneder.


Husk at pakke grundigt ind- overvej at pakke smøret ud af papiret da det desværre ikke er så sundt.


Hvis du ser gode tilbud på oliven olie og kokosfedt så vil jeg helt sikkert købe til køkkenskabet/spisekammeret.


At man så kan banke hovedet i bordet over tåbeligheden ved den nye afgift..... 









3 kommentarer:

Jane sagde ...

Suk ja, nu bliver det snart en realitet. Udmærket idé at få hamstret lidt inden priserne stiger.

Matbloggeren sagde ...

Hadde jeg bare visst om fettskatten FØR jeg flyttet til Danmark.. så hadde jeg også hamstret! Kjempefin blogg, du havner snart på min bloggroll;)

Mvh MarianneJ

Henriette sagde ...

Tak Marianne -jeg skal da lige ha kigget på dig ;)
Ja det er trist og tåbeligt :(